Mullemeck bygger harley chopper forts 17
Sen va jag till jobbet och svarvade den sista distansen till bakhjulet. På den distansen va jag tvungen att lämna en liten tapp på som bromsfästet ska centreras på. Jag tror det blir kanonbra!
I morgon drar familjen Westlund till Halmstad och pustar ut i några dagar. Jag blir kanske lite intensiv och överenergisk när jag håller på och det är väl inte alltid så kul för min kära fru. Men tack för ditt tålamod jag hoppas att det lönar sig i slutet!
Står i värmen och klurar på elen med tändingslåset i högsta hugg
Distansen med den lilla tappen för bakbromsen
Mullemeck bygger harley chopper forts 16
IG = ignition =)
här kan jag koppla vidare till bla tändspole m.m
här har jag säkringsdosa för lite mindre säkringar typ blinkers, hel/halvljus m.m
Krångel hela dagen
i morgon så kommer det några hojpolare från skåne och det ska bli skoj! snacka lite skit, grilla å dricka lite pilsner! Man måste ju få ha lite semester på semestern oxå! sen åker vi till halmstad några dagar och det är ju inga fel heller. Sen när vi är tillbaka så har nog lite prylar kommit så då ska jag plocka ihop mer på choppern. Är så sugen på att få ihop den nu!!
Styr-bytar-kungen!
Och som jag tidigare skrivit så är det inte bara att lossa några skruvar och byta styre. Nu fick jag förutom styre byta både bromsledning och gaswires. För att komma åt att lossa gaswiren vid insprutet så fick jag plocka bort luftfiltret. Jag trodde att jag även skulle behöva lossa tanken för att trä wire. Men när jag rykte bort dom gamla så fäste jag en el-kabel som jag kunde dra dom nya med. Då fick jag i dom i alla fäst öggler m.m. Smart va!? =) Jag har monterat allt så i morgon är det bara att lufta bromsen och sen är det ut å åka!
Mullemeck micklar och mojjar
Sen har jag varit hos en bekant och lånat en TIG-svets och det är ju inga fel! den har man mycket nytta av om man ska svetsa lite seriöst.
Mullemeck bygger harleychopper forts 15
jaja, jag har i alla fall mätt lite mer på bakhjulet och ritat en ritning så jag kan göra den sista distansen. Försökte få liv i det batteri jag fick med bland alla andra gjrejer men det gick tyvär inte att väcka till liv igen. Batterier som står i flera år brukar inte vara så mycket att hoppas på men det va ju i alla fall värt ett försök.
shit..... inga bilder denna gång!!!
Mullemeck bygger harley chopper forts 14
Ja det är ju både för och naktdelar till att det är surt väder. Det är mer bygg, än åkväder om man säger så! Idag satte jag dit det sista över vipporna. Jag fick även dit tändspolen och jag måste säga att det blev riktigt snyggt med den kromade kåpan över. Måste klura vidare vart jag ska sätta dit tändningslåset och choken.... Hittar inget bra ställe men det ordnar sig.
Började kika lite på avgassystemet, satte dit flänsar och kollade hur det ska monteras. Det verkar kunna funka med lite pill. En sak är säker.... den kommer bli sjukt högljudd..... precis som det ska vara :D
Tändspolen
Mullemeck bygger harley chopper forts 13
Jag måste börja kolla ut vart jag ska ha alla elpryttlar snart och sätta batteriet på laddning. Vi får se om det finns något hopp för det... är lite tvivlande faktiskt.
stötstängerna på plats!
Mullemeck bygger harley chopper forts 12
jag hann klart främre cylindern och började plocka bort den bakres vipphus. Dom som gjort ramen hade varit duktiga och tänkt på att man kanske ville ha bort vipphuset med motorn i, så det fanns ett hål som gjorde att man kom åt sista skruven...... tack för det!!
gjorde ett märke på skruven för att hålla koll på varven
bakre vipphuset på väg av
Mullemeck bygger harley chopper forts 11
Sen va jag en sväng till jobbet för att ställa mig vid svarven ännu en gång. Svarva i aluminium är alltid kul, det blir så blankt och fint! =) hehe. jag fick till en distans till bakhjulets ena sida så nu krävs det bara en distans till för att allt det där med drivning ska vara så gott som klart, det känns jävligt gött.
Även om det känns lite som "finn fem fel" på varje grej som jag skruvar på, så går det ju faktiskt framåt och det känns skönt.
alu ämnet uppe i svarven
färdig distans.... sitter på platts nu oxå! =)
Mullemeck bygger harley chopper forts 10
Jag fick låna kedjeverktyget av min käre kollega och kamrat så ca 10 länkar togs bort och nu passar kedjan fint. nu börjar man kunna dra runt motorn och kunna ställa in stötstängerna.
kapar några länkar
färdig kedja
Mullemeck bygger Harley chopper forts 9
på förmiddagen plockade jag med lite småsaker till cykeln. stödet kom på, drog och lödde sladdar i bakskärmen till blinkers och gjorde ett fäste för tändspolen i rostfritt. Men det gör jag nog om för jag kom på att jag skulle behöva någonstans att sätta choken och det skulle kunna bli bra att sätta den där.
På eftermiddagen drog jag en sväng till genuine bikeparts för lite shopping. ska nog börja skriva shoppinglista innan jag åker =) hehe. det är mycket småsaker som behövs, tändningslås, reläer och lite skruvar som jag behövde, inhandlades idag i alla fall.
Sen nu till kvällen tänkte jag börja förbereda montering och justering för stötstängerna. Jag va tungen att demontera vipparmshuset för att kunna trä ner stängerna.... och tur va det väl att jag va tvungen med det... en packning hade lagt sig på snedden för den som hade haft isär den tidigare. Den satt delvis över en kanal så oljetillförseln hade strypts om motorn hade startats och det hade ju varit tråkigt om premiärturen hade slutat i haveri. i morgon kommer polaren med kedje verktyg så jag kan korta av kedjan en bit. får se vilken dag jag kan åka och svarva distans till bakhjulet
löder kablar till blinkers
tändspolen med fästet som ska göras om.
stödet
vipparmar och packningen på sne
stötstängerna sticker upp och packning på rätt platts
Mullemeck bygger harley chopper forts 8
Sen tänkte jag montera knapparna vid handreglagen. Lite lagom pill framför TV'n i 5 - 10 minuter tänkte jag. Jo tjena... det va så sjukt dålig passform på knapparna så det tog lite längre tid än så...... och svordomar blev det ett par stycken oxå. men det blev nog bra till slut i alla fall
Mullemeck bygger Harley chopper forts 7
Efter att han åkt hem fortsatte jag att klura på kopplingen. Som sagt tyckte jag att den satt lite långt ut och mycket riktigt så satt krysskilen på utgående axel fel och hämnade i kläm. efter att ha fixat detta lilla problem kom jag till nästa, det lät som att något tog i när jag snurrade runt motorn. Det lät lite otäckt men det va inget annat än skölden över alternatorn som behövde en bricka mellan för att gå fritt... det är sånt som är lätt att missa när man inte plockat isär något själv. Så det va bara att plocka bort inre transkåpan och allt och lägga i en bricka. sen lirade allt kanon. startmotorn kom på platts och allt ser bra ut. kollade lite med ögonmåttet igen för bakhjulet och det ser riktigt lovande ut. imorgon ska jag nog mäta in mig mer exakt och göra en ritning på distans.
startmotorn på platts koppling och primary belt lirar kanoners!
Mullemeck bygger harley chopper forts 6
kopplingen kom lite närmare klart läge. tycker att den hamna långt ut på växellåds sidan men den kryper kanske upp på axeln när jag skruvar åt skiten. Det finns så mycket att sätta dit så man vet inte riktigt vart man ska mickla. satte dit fotpinnar och lite annat oxå. Varje skruv som skruvas fast är en skruv närmare slutet
Mullemeck bygger harley chopper forts5
När jag kom hem så fortsatte jag med maskeringen. Tejpen hade tagit slut innan men nu hade jag laddat med ny och det blev ju hyffsat på tanken med. Får se om jag hinner måla lite idag.
Mullemeck bygger harley chopper forts 4
Hojbygget kryper frammåt en bit varje dag det med. Idag blev det i alla fall lite striping och maskering inför mina ghost flames. Det är ju bara en tillfällig lack så blir det inte snyggt så görs den säkert om i vinter igen. det är bra träning för mig i alla fall.
Mullemck bygger harley chopper forts 3
Nu är soldäcket klart här hemma så det firade jag med lite lack på tank och skärm. Eller i alla fall den svarta basen. Hade tänkt försöka mig på svart med silver ghost flames som motiv. Med lite tur kan det bli riktigt snyggt. Det är allt kul att få på lite färg på sakerna. det gör himla mycket på helhets intrycket. det är ju de stora ytorna som syns.
måttade lite mot drevet jag gjorde och det kräver lite justering innan jag svetsar ihop det. men det går fortare än tåget att fixa nu när det andra är svarvat. jag flyttar bara in klacken som drevet ligger mot och sticker av det som kommer att bli över!
tank och skärm svart!
Mullemeck bygger Harley chopper forts 2
Mycket är på gång nu med altanbygge och annat. men jag hann med en sväng till jobbet för att svarva till drevet så det blir offset på det. Skar av drevet och svarvade till en distans för att flytta ut kuggarna. Det tog en stund att fixa distansen av det homogena ämnet. men till slut blev det bra. Jag har inte hunnit mäta in det än men det får jag kolla. det är möjligt att jag får finjustera några millimeter men jag har inte svetsat drevet än så det finns utrymme att justera.
jag hann även med att skära till en packning till insugs adaptern så nu kan jag skruva dit den oxå. det blir en del i taget. hmmm.... borde slipa lite på tanken å bakstänkan oxå men jag vet inte om jag orkar. Mina händer är helt väck efter att ha spättat massa hål för plintar i den torra backen.... får se! sugen på att få lack på grejerna
här sitter drevet i svarven
drevet är i 2 delar
och ungefär så här kommer drevet att se ut
--------kl 22.00------
orkade slipa lite i alla fall. tror jag nöjjer mig med ytan och börjar hänga upp sakerna och grejja inför den svarta basen
Mullemeck bygger Harley Chopper forts 1
I morgon hoppas jag hinna åka till jobbet och svarva till offset drevet. utan det så har jag svårt att komma vidare med kopplingen och mycket annat. så jag hoppas att det går smärtfritt.
och så lite bilder:
tank och skärm hänger å torkar
Får lite hjälp av dottern
fästet för laddregulatorn
Motorfäste special till Yamaha Warrior
Även liknande saker hjälper jag dig med såklart!
Ironhead Chopper
och några bygg bilder
Honda choppern
Fin i vårsolen, lindade rör är alltid rått
Mullemeck bygger Harley Chopper
Jag har haft bygget i en vecka nu har har börjat fått en uppfattning vad jag har framför mig. Det är en begagnad EVO motor och en växellåda från en FXR. tyvär är delarna inte riktigt fräscha och jag fick alla skruvar och sånt i glasslådor. så det är ingen ordning på torpet direkt.
Jag har "lajnat" in motor med växellåda och ska nu få in bakdäcket mot lådan. Tyvärr så finns det dåligt med offset drev till en FXR låda fick jag veta så jag åker på att göra ett eget. Tänkte försöka hinna med det plus lägga på lite lack på tank och skärm denna vecka. Ägaren vill kolla in lite vad jag har för mig nästa vecka så det kan vara kul att kunna visa upp lite.
Jag kommer här att fortsätta skriva om mina framsteg... och självklart mina baksteg. för i ett bygge kommer dom hur man än bär sig åt. men det är då man lär sig! Om du blir sugen på att komponera ihop en egen hoj men inte har tid eller kunskap att plocka ihop den så skicka iväg ett mail så kanske jag kan hjälpa dig!
Här kommer lite förhandsvisningar på bygget
Provmontering
Gaffeln
Motorn