Mullemeck bygger harley chopper forts 17

Jag klurade vidare på elen lite senare på dagen med. Hade med lap-toppen till mekboden då jag inte är utrustad med skrivare hemma =) jag har 3 olika el-scheman som jag har som grund och tar lite smått från varje och får förhoppningsvis ihop något som kan funka!

Sen va jag till jobbet och svarvade den sista distansen till bakhjulet. På den distansen va jag tvungen att lämna en liten tapp på som bromsfästet ska centreras på. Jag tror det blir kanonbra!

I morgon drar familjen Westlund till Halmstad och pustar ut i några dagar. Jag blir kanske lite intensiv och överenergisk när jag håller på och det är väl inte alltid så kul för min kära fru. Men tack för ditt tålamod jag hoppas att det lönar sig i slutet!

 Står i värmen och klurar på elen med tändingslåset i högsta hugg

 Distansen med den lilla tappen för bakbromsen

Mullemeck bygger harley chopper forts 16

Mina vänner från skåne har åkt hem nu efter en mycket trevligt grillkväll med tillhörande pilsner. Mycket goda ideér utbyttes och det va skoj att äntligen ses! Fick lite tips och trix om eldragningen så nu har jag fått lite insperation att konstruera ett elsystem till hojen. Jag utgår från tändningsnyckeln och förgrenar mig därifrån. sakta men säkert tar jag mig nog fram. Det är lika bra att försöka vara noga med uppmärkning och sånt för att det även i framtiden ska vara lite begripligt. Jag hoppas att få platts med lite elpryttlar bredvid batteriet i fickan i oljetanken.

 IG = ignition =)
här kan jag koppla vidare till bla tändspole m.m
här har jag säkringsdosa för lite mindre säkringar typ blinkers, hel/halvljus m.m

Krångel hela dagen

Det känns som att det krånglade hela dagen idag. Igår kväll gick det ju rätt bra med dragning av gaswire osv. men idag när jag skulle plocka ihop det sista så räckte ju inte kopplingswiren heller!!! snacka om att jag blev måttligt glad för det!!! Ja det va ju bara att skruva bort kåpan på växellådan. till och med det krånglade, skruvarna tog i ena ljuddämparen så då fick jag plocka bort den med.... jävlar i havet va mycket jobb det blev för ett litet byte av styre. ja så kan det gå! sen va det bara att lufta bromsen och justera in kopplingen och sen hämtade ägaren hojen. Han va i alla fall mycket nöjd med jobbet och det är ju huvudsaken. Han hade fler ideér så han bli nog en stadig kund hos mig!

i morgon så kommer det några hojpolare från skåne och det ska bli skoj! snacka lite skit, grilla å dricka lite pilsner! Man måste ju få ha lite semester på semestern oxå! sen åker vi till halmstad några dagar och det är ju inga fel heller. Sen när vi är tillbaka så har nog lite prylar kommit så då ska jag plocka ihop mer på choppern. Är så sugen på att få ihop den nu!!

Styr-bytar-kungen!

Ja nu har jag bytt styre på 3 hojar och 3 dagar. Plocka bort styret från min hoj till choppern. Nytt styre till min hoj och nu har jag gått imellan med ett "styr bytar jobb" på en harley davidson Night train -07 eftersom jag väntar på diverse prylar till choppern.

Och som jag tidigare skrivit så är det inte bara att lossa några skruvar och byta styre. Nu fick jag förutom styre byta både bromsledning och gaswires. För att komma åt att lossa gaswiren vid insprutet så fick jag plocka bort luftfiltret. Jag trodde att jag även skulle behöva lossa tanken för att trä wire. Men när jag rykte bort dom gamla så fäste jag en el-kabel som jag kunde dra dom nya med. Då fick jag i dom i alla fäst öggler m.m. Smart va!? =) Jag har monterat allt så i morgon är det bara att lufta bromsen och sen är det ut å åka!



Mullemeck micklar och mojjar

Ja idag har det inte blivit så mycket gjort på choppern men jag har bytt styre på min egna hoj. Min kära fru tyckte att det såg ut som en påse skit men jag har en vision om ett retro liknande bygge och där passar ett litet aphäng in riktigt bra! Så mot slutet kommer det passa in mycket bättre! eftersom jag va tvungen att byta bromsledningen så fick jag lufta bromsen och det tar som vanligt en stund.

Sen har jag varit hos en bekant och lånat en TIG-svets och det är ju inga fel! den har man mycket nytta av om man ska svetsa lite seriöst.


Mullemeck bygger harleychopper forts 15

Idag har det inte hänt så värst mycket. jag har städat lite i min mini verkstad för det började se för j*vligt ut rent ut sagt. snubblar runt där hela tiden och det är inge kul. har man dåligt med plats så får man försöka hålla ordning. När detta hojbygge är klart ska jag inte ha något så lågbudjet som trälappar under hojen utan en riktig lyft. Med tanke på hur mycket jag mekar så är det värt att investera lite. Slår tårna i dom hela tiden å slår halvt ihjäl mig =)

jaja, jag har i alla fall mätt lite mer på bakhjulet och ritat en ritning så jag kan göra den sista distansen. Försökte få liv i det batteri jag fick med bland alla andra gjrejer men det gick tyvär inte att väcka till liv igen. Batterier som står i flera år brukar inte vara så mycket att hoppas på men det va ju i alla fall värt ett försök.


shit..... inga bilder denna gång!!!

Mullemeck bygger harley chopper forts 14

Ja det är ju både för och naktdelar till att det är surt väder. Det är mer bygg, än åkväder om man säger så! Idag satte jag dit det sista över vipporna. Jag fick även dit tändspolen och jag måste säga att det blev riktigt snyggt med den kromade kåpan över. Måste klura vidare vart jag ska sätta dit tändningslåset och choken.... Hittar inget bra ställe men det ordnar sig.

Började kika lite på avgassystemet, satte dit flänsar och kollade hur det ska monteras. Det verkar kunna funka med lite pill. En sak är säker.... den kommer bli sjukt högljudd..... precis som det ska vara :D

Tändspolen


Mullemeck bygger harley chopper forts 13

Nu är alla 4 stötstängerna injusterade och det känns kanon. Nu ska bara kåporna över vipphusen dit så ser det genast mer komplett ut! Nästa grej blir nog allt att mäta in distansen till andra sidan av bakhjulet. Det ska inte vara svårt nu när måtten är givna av distansen på andra sidan.

Jag måste börja kolla ut vart jag ska ha alla elpryttlar snart och sätta batteriet på laddning. Vi får se om det finns något hopp för det... är lite tvivlande faktiskt.

stötstängerna på plats!

Mullemeck bygger harley chopper forts 12

Nu när jag lätt kan dra runt motorn med bakhjulet har jag börjat att justera in stötstängerna. Jag ska inte dra steg för steg hur man gör men det hela går ju ut på att ventilspelet blir rätt. Först får man ha lite fingertops känsla och ska känna en "sug passning" på stängerna. Efter det ska man skruva X antal varv beroende på märke på stötstängerna. Eftersom det är hydrauliska lyftare så måste man vänta och låta oljan "blöda" ur innan man fortsätter, annars blir det stumt och man kan kröka en stång.

jag hann klart främre cylindern och började plocka bort den bakres vipphus. Dom som gjort ramen hade varit duktiga och tänkt på att man kanske ville ha bort vipphuset med motorn i, så det fanns ett hål som gjorde att man kom åt sista skruven...... tack för det!!

gjorde ett märke på skruven för att hålla koll på varven
bakre vipphuset på väg av

Mullemeck bygger harley chopper forts 11

Idag har jag varit till genuine bikeparts.....igen.... köpte ett styre till min egna hoj för att kunna ta det breda dragbar styre som jag hade på den. Jag hade ändå tänkt byta så det passade bra. tyvär så medför ett styr-byte alltid mer än vad man tror och en ny bromsledning måste till på min hoj. jaja.... skitsamma det hör ju inte riktigt till det här bygget. Det viktiga va ju att få över styre och handtag från min hoj till choppern.

Sen va jag en sväng till jobbet för att ställa mig vid svarven ännu en gång. Svarva i aluminium är alltid kul, det blir så blankt och fint! =) hehe. jag fick till en distans till bakhjulets ena sida så nu krävs det bara en distans till för att allt det där med drivning ska vara så gott som klart, det känns jävligt gött.

Även om det känns lite som "finn fem fel" på varje grej som jag skruvar på, så går det ju faktiskt framåt och det känns skönt.

alu ämnet uppe i svarven
färdig distans.... sitter på platts nu oxå! =)

Mullemeck bygger harley chopper forts 10

Det blev lite mer shopping idag. Den kromade kåpan hade kommit plus att jag hade dåligt med skruvar till bakdrevet. Eftersom ett fäste saknades till oljetanken va jag lite orolig att det inte gick att köpa löst. men jag hade tur att det gick så ett sånt har jag beställt. oljefilter och lite annat är ju oxå sånt som man behöver så det fick jag beställa. Det är tur att genuine bikeparts ligger så nära! Skulle behöva åka dit igen eftersom Lasse skulle ha ledigt nästa vecka. inge kul om man inte kan bygga pga att det saknas delar. Men det känns inte så kul att köpa massa delar då jag vet att ägaren trott att allt skulle finnas.

Jag fick låna kedjeverktyget av min käre kollega och kamrat så ca 10 länkar togs bort och nu passar kedjan fint. nu börjar man kunna dra runt motorn och kunna ställa in stötstängerna.

 kapar några länkar
färdig kedja

Mullemeck bygger Harley chopper forts 9

på förmiddagen plockade jag med lite småsaker till cykeln. stödet kom på, drog och lödde sladdar i bakskärmen till blinkers och gjorde ett fäste för tändspolen i rostfritt. Men det gör jag nog om för jag kom på att jag skulle behöva någonstans att sätta choken och det skulle kunna bli bra att sätta den där.

På eftermiddagen drog jag en sväng till genuine bikeparts för lite shopping. ska nog börja skriva shoppinglista innan jag åker =) hehe. det är mycket småsaker som behövs, tändningslås, reläer och lite skruvar som jag behövde, inhandlades idag i alla fall.

Sen nu till kvällen tänkte jag börja förbereda montering och justering för stötstängerna. Jag va tungen att demontera vipparmshuset för att kunna trä ner stängerna.... och tur va det väl att jag va tvungen med det... en packning hade lagt sig på snedden för den som hade haft isär den tidigare. Den satt delvis över en kanal så oljetillförseln hade strypts om motorn hade startats och det hade ju varit tråkigt om premiärturen hade slutat i haveri. i morgon kommer polaren med kedje verktyg så jag kan korta av kedjan en bit. får se vilken dag jag kan åka och svarva distans till bakhjulet

löder kablar till blinkers
tändspolen med fästet som ska göras om.
stödet
vipparmar och packningen på sne
stötstängerna sticker upp och packning på rätt platts


Mullemeck bygger harley chopper forts 8

Lillan har varit lite sjuk så idag har det inte blivit så jätte mycket gjort. Men jag har mätit och kollat lite mer på bakhjulet och kan nog börja svarva till ena distansen nu. Jag tänkte skära av en länk på kedjan och trä den rätt för att verkligen se att det är rakt. Även fast jag kollar med lasern är det klurigt att se till att det är rakt. sparar nog några millimeter att ha till justeringsmån.

Sen tänkte jag montera knapparna vid handreglagen. Lite lagom pill framför TV'n i 5 - 10 minuter tänkte jag. Jo tjena... det va så sjukt dålig passform på knapparna så det tog lite längre tid än så...... och svordomar blev det ett par stycken oxå. men det blev nog bra till slut i alla fall


Mullemeck bygger Harley chopper forts 7

Idag har ägaren till hojen varit och kollat så jag sköter mitt jobb =) jag tror han va nöjd så här långt.... Annars får man skylla sig själv om man inget säger =)

Efter att han åkt hem fortsatte jag att klura på kopplingen. Som sagt tyckte jag att den satt lite långt ut och mycket riktigt så satt krysskilen på utgående axel fel och hämnade i kläm. efter att ha fixat detta lilla problem kom jag till nästa, det lät som att något tog i när jag snurrade runt motorn. Det lät lite otäckt men det va inget annat än skölden över alternatorn som behövde en bricka mellan för att gå fritt... det är sånt som är lätt att missa när man inte plockat isär något själv. Så det va bara att plocka bort inre transkåpan och allt och lägga i en bricka. sen lirade allt kanon. startmotorn kom på platts och allt ser bra ut. kollade lite med ögonmåttet igen för bakhjulet och det ser riktigt lovande ut. imorgon ska jag nog mäta in mig mer exakt och göra en ritning på distans.


startmotorn på platts      koppling och primary belt lirar kanoners!

Mullemeck bygger harley chopper forts 6

Ja då va lacken lagd och den får duga tills vidare. Det går ju alltid få bättre men är man under tidspress och det va sagt att en svart bas skulle duga så blir nog ägaren glatt överaskad när han ser detta..... det är ju iaf vad man hoppas =) Då stötstängerna inte va monterade, ingen vet av vilket märke dom är eller nåt så hade jag turen att hitta begagnade fast oanvända justerbara stötstänger av märket Crane Cams. Så nu vet jag exakt hur dom ska monteras och justeras in. Det känns lite tryggare än att halvchansa och kanske förstöra något.

kopplingen kom lite närmare klart läge. tycker att den hamna långt ut på växellåds sidan men den kryper kanske upp på axeln när jag skruvar åt skiten. Det finns så mycket att sätta dit så man vet inte riktigt vart man ska mickla. satte dit fotpinnar och lite annat oxå. Varje skruv som skruvas fast är en skruv närmare slutet


Mullemeck bygger harley chopper forts5

Jag va iväg till jobbet igen för att justera drevet och svetsa det. Jag hoppas verkligen att det blev bra nu. annars blir det jobbigt att få isär det. Jag TIG svetsade det jag kom åt och körde MIGen där det va svårt att komma åt. För att det inte skulle slå sig eller bli ovalt så svetsade jag korsvis en centimeter i taget. Så det kan ha blivit riktigt bra =)

När jag kom hem så fortsatte jag med maskeringen. Tejpen hade tagit slut innan men nu hade jag laddat med ny och det blev ju hyffsat på tanken med. Får se om jag hinner måla lite idag.


Mullemeck bygger harley chopper forts 4

Idag va det ruskigt skitväder hela dagen. en sväng till tippen med skit från snickeri bygget, nya utemöbler och lite städning fick det att se riktigt fint ut här hemma trots solens frånvaro.

Hojbygget kryper frammåt en bit varje dag det med. Idag blev det i alla fall lite striping och maskering inför mina ghost flames. Det är ju bara en tillfällig lack så blir det inte snyggt så görs den säkert om i vinter igen. det är bra träning för mig i alla fall.



Mullemck bygger harley chopper forts 3

Nu är soldäcket klart här hemma så det firade jag med lite lack på tank och skärm. Eller i alla fall den svarta basen. Hade tänkt försöka mig på svart med silver ghost flames som motiv. Med lite tur kan det bli riktigt snyggt. Det är allt kul att få på lite färg på sakerna. det gör himla mycket på helhets intrycket. det är ju de stora ytorna som syns.

måttade lite mot drevet jag gjorde och det kräver lite justering innan jag svetsar ihop det. men det går fortare än tåget att fixa nu när det andra är svarvat. jag flyttar bara in klacken som drevet ligger mot och sticker av det som kommer att bli över!

tank och skärm svart!


Mullemeck bygger Harley chopper forts 2

Mycket är på gång nu med altanbygge och annat. men jag hann med en sväng till jobbet för att svarva till drevet så det blir offset på det. Skar av drevet och svarvade till en distans för att flytta ut kuggarna. Det tog en stund att fixa distansen av det homogena ämnet. men till slut blev det bra. Jag har inte hunnit mäta in det än men det får jag kolla. det är möjligt att jag får finjustera några millimeter men jag har inte svetsat drevet än så det finns utrymme att justera.

jag hann även med att skära till en packning till insugs adaptern så nu kan jag skruva dit den oxå. det blir en del i taget. hmmm.... borde slipa lite på tanken å bakstänkan oxå men jag vet inte om jag orkar. Mina händer är helt väck efter att ha spättat massa hål för plintar i den torra backen.... får se! sugen på att få lack på grejerna

här sitter drevet i svarven


drevet är i 2 delar


och ungefär så här kommer drevet att se ut





--------kl 22.00------

orkade slipa lite i alla fall. tror jag nöjjer mig med ytan och börjar hänga upp sakerna och grejja inför den svarta basen


Mullemeck bygger Harley Chopper forts 1

Ja lite har jag ju fått gjort idag med. Slipa spackel och lagt på nytt lager med sprayspackel. Ytan börjar bli hyffsat nu så jag hoppas ju att jag ska kunna lägga den svarta grunden i veckan om inget annat. Jag har gjort ett fäste till laddregulatorn som är färdiglackad och klar att sättas dit.

I morgon hoppas jag hinna åka till jobbet och svarva till offset drevet. utan det så har jag svårt att komma vidare med kopplingen och mycket annat. så jag hoppas att det går smärtfritt.

och så lite bilder:

tank och skärm hänger å torkar



Får lite hjälp av dottern

ebba slipar

fästet för laddregulatorn


Motorfäste special till Yamaha Warrior

Fick en förfrågan om ett snyggare motorfäste till Yamaha Warrior. Anledningen va att han ville rensa upp vid cylindrarna för ett renare utseende. Jag gjorde först en jigg till fästet. Svarvade till delarna som sedan TIG svetsats ihop till ett fäste. Nu är det säkert runt 10 stycken ur deras klubb som åker med mitt fäste.

Även liknande saker hjälper jag dig med såklart!

motorfäste till warrior

Ironhead Chopper

Här renoverade jag en gammal järnsportstermotor och byggde om stuket totalt. blev riktigt fränt till slut. skicket va bedrövligt så jag fick göra om elen, renoverade motorn med nya kolvar, borra cylindrar och sen massa nya balla prylar. blev en riktigt frän döskalle hoj.

stuket blev bra trots webgaffel som inte hör till mina favoriter.
snygga döskalle detaljer överallt! =)

och några bygg bilder
tanken är lite omgjord för att passa. fick svetsa på den lite för att få ett snyggt slutprovmontering av tank m.m
här har jag stripat upp flammorna på tanken.provmontering av sissyn.

Honda choppern

Den här choppern byggde jag om för eget bruk. Som vanligt tycker jag att det är roligt med låg budget och klara mig med egentillverkade delar. Ett bygge blir så mycket personligare då. Jag byggde om den lilla jordnöts tanken till en fet stretchtank, bockade till ett styre till stans bredaste. svetsade ett avgassystem med egengjorda aluminium ljuddämpare. Dessa graverade jag med döskalle motiv som matchar tankens lack. Jag handknackade en egen sadel med fjädrar och slutresultatet blev en väldigt ruffig och rå hoj.


Fin i vårsolen, lindade rör är alltid rått

Här är den nästan klar bara fjädersadeln som inte är klar
döskalle lack
gravering va kul. det kommer nog på fler byggen

Mullemeck bygger Harley Chopper

Ja då har jag påbörjat ett jobb åt en "vän". Han vill ha en slimmad Harley Chopper och har fixat diverse delar som jag ska försöka få ihop till en fin chopper. Det finns ett gäng fina delar såsom USD gaffel, 200 bakdäck, stretch tank och softail ram.

Jag har haft bygget i en vecka nu har har börjat fått en uppfattning vad jag har framför mig. Det är en begagnad EVO motor och en växellåda från en FXR. tyvär är delarna inte riktigt fräscha och jag fick alla skruvar och sånt i glasslådor. så det är ingen ordning på torpet direkt.

Jag har "lajnat" in motor med växellåda och ska nu få in bakdäcket mot lådan. Tyvärr så finns det dåligt med offset drev till en FXR låda fick jag veta så jag åker på att göra ett eget. Tänkte försöka hinna med det plus lägga på lite lack på tank och skärm denna vecka. Ägaren vill kolla in lite vad jag har för mig nästa vecka så det kan vara kul att kunna visa upp lite.

Jag kommer här att fortsätta skriva om mina framsteg... och självklart mina baksteg. för i ett bygge kommer dom hur man än bär sig åt. men det är då man lär sig! Om du blir sugen på att komponera ihop en egen hoj men inte har tid eller kunskap att plocka ihop den så skicka iväg ett mail så kanske jag kan hjälpa dig!

Här kommer lite förhandsvisningar på bygget

Provmontering

Här ligger tanken på motorn är i och chassiet är rullande. mest för att få en bild om hur det ska bli

Gaffeln

Här ser man framgaffeln lite bättre. Jag är väldigt trångbodd i min lilla MC bod.

Motorn

Välkommen till min nya blogg!

Här kommer ni kunna läsa om mina MC byggen. Mitt mål är att kunna bygga ca 1 - 2 hojar om året plus mina egna cyklar. Det är väldigt tidskrävande med hojbyggen och ska det vara mycket egentillverkning så drar det ofta ut på tiden. Tänkte försöka köpa en kitbike i framtiden och visa hur det skulle kunna gå till när du komponerar ihop din drömhoj till ett överkomligt pris.

RSS 2.0